17.6 C
Athens
Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
spot_img

Πεδίον του Άρεος: Όταν πλάσματα συναντούν τα Plásmata…

ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ | + άρθρα


Η “Στέγη” (Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδ. Ωνασση), λέει, επιστρέφει στο Πεδίον του Άρεως, ένα χρόνο μετά το “You and AI”, με τη νέα έκθεση ψηφιακής τέχνης, “Plásmata: Bodies, Dreams, and Data”.

Λέει ακόμα πως αυτή η έκθεση, αναζητά το σώμα, το δικό μας και το άλλο: το ατομικό και το συλλογικό, το ανθρώπινο και το μη ανθρώπινο, και τελικά το πλανητικό.

Περπατάω στον πάρκο, είναι μέρα ακόμα και με ευκολία διακρίνω την χαρά στα πρόσωπα των ανθρώπων κατά την εμπλοκή τους με τα έργα, γιατί αυτό οφείλω να το καταθέσω σαν υποστηρικτικό επιχείρημα της σύγχρονης τέχνης, ότι όχι μόνο επιτρέπει, μα συνήθως προτρέπει τον θεατή να έχει μια πιο προσωπική σχέση με το έργο.

Από την άλλη όμως, η δική μου άποψη για τα περί τέχνης και κυρίως για τα εικαστικά, σταματούν στην Αναγέννηση.

Από τις 23 Μαΐου έως τις 10 Ιουλίου, στα «Πλάσματα» στο Πεδίον του Άρεως 25 διεθνή έργα, περισσότερα από 250 τετραγωνικά μέτρα οθονών LED, 40 συσσωρευτές που συλλέγουν ηλιακή ενέργεια και δημιουργούν ένα τεχνητό φεγγάρι, αλλά κι ένας τεράστιος κόκκινος πλανήτης, υπόσχονται να μας διασκεδάσουν, αλλά και να μας προβληματίσουν μέσα στο αθηναϊκό καλοκαίρι.

Εμένα ένα από αυτά που με προβλημάτισαν είναι πως την ημέρα που επισκέφτηκα το πάρκο, ο τεράστιος κόκκινος πλανήτης, είχε “ξεφουσκώσει”. Αλλά αυτό διορθώνεται.

Τι συνδέει έναν διαιρεμένο πλανήτη 22 μέτρων που εκπέμπει ένα θερμό κόκκινο φως μέσα στο ελληνικό καλοκαίρι με έναν κατοπτρικό τεχνο-ναό που αναδύεται μέσα από την τεχνητή βλάστηση ενός αθηναϊκού πάρκου;

Τι έχουν να μας πουν οι ονειρικές αυταπάτες μιας τεχνητής νοημοσύνης που προβάλλονται μπροστά από το άγαλμα ενός βασιλιά που μας οδήγησε σε μια εκστρατεία στα βάθη της Ανατολής εκατό χρόνια πριν;

Γιατί το ηλιοβασίλεμα δεν τελειώνει ποτέ στα videogames;

Ερωτήματα από την παρουσίαση της έκθεσης, που ο θεατής καλείται να απαντήσει, αν και εφόσον κάποιο από αυτά τον έχει προβληματίσει.

Υπάρχουν όμως και κανά δυο τρία ακόμα, όπως:

Πού σταματάει το δέρμα και πού αρχίζουν τα ρούχα μας;

Πώς θα ήθελες να είναι το ψηφιακό σου σώμα όταν το φυσικό σου σώμα θα έχει πεθάνει;

Θα άκουγες ποτέ έναν χρησμό από μια τεχνητή νοημοσύνη χωρίς σώμα;

Να πω την αμαρτία μου, παρακολουθώ τα έργα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και νιώθω μια μεγάλη επιθυμία, να μην τα καταγράψω ως έχουν, αλλά να προσπαθήσω να τα “αποδομήσω”, κυρίως για πειραματικούς λόγους. Άλλωστε ο χώρος που έχει επιλεγεί για την τοποθέτηση και προβολή αυτών των έργων εγκαταστάσεων, σου επιτρέπει να προβείς σε τέτοιες ενέργειες, κυρίως εν αγνοία των ίδιων των δημιουργών.

Η νύχτα που έχει έρθει, κάνει τα έργα ακόμα πιο εντυπωσιακά, μα σε εμένα κάνει την ζωή δύσκολη. Αφενός φωτογραφικά και αφετέρου μου απαγορεύει με ένα πολύ προσχηματικό τρόπο να μπορώ να παρακολουθήσω τις αντιδράσεις στα πρόσωπα των επισκεπτών.

Έχω πάει “διαβασμένος”, σε ένα σημείο το κείμενο παρουσίασης της έκθεσης λέει:

Επιλέγουμε και πάλι το Πεδίον του Άρεως, που στην αρχή της λειτουργίας του υπήρξε τόπος στρατιωτικών ασκήσεων και κατέληξε χώρος αναψυχής για τον κάτοικο της πόλης, για να μιλήσουμε για το σώμα όχι μόνο ως το locus της υποκειμενικότητας, αλλά και ως πεδίο ταυτοτικής, πολιτικής και κοινωνικής σύγκρουσης, ως το κέντρο της απόλαυσης, του πόνου και, τελικά, της ύπαρξής μας.

Μου αρέσει αυτή η προσέγγιση. Μου αρέσει επίσης η τέχνη στον δημόσιο χώρο και ας μην μπορώ με ευκολία να υποστηρίξω την ύπαρξη πολλών από τα έργα της σύγχρονης τέχνης.

Συνεπώς εύχομαι να υπάρχουν συχνά, συχνότερα τέτοιες πρωτοβουλίες και όχι απαραίτητα από τους “μαικήνες” της τέχνης και όχι μόνο στην πόλη των Αθηνών.

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ

Morehshin Allahyari / The Alternative Limb Project / Refik Anadol / Frederik Heyman / Ekene Ijeoma / Keiken x Clifford Sage / Kimchi and Chips / LaTurbo Avedon / Marshmallow Laser Feast / Eva & Franco Mattes / Christian Mio Locklair / Matthew Niederhauser, Elie Zananiri, John Fitzgerald / NOWNESS / Tony Oursler / Μαρία Παπαδημητρίου / Εύα Παπαμαργαρίτη / Annie Saunders, Andrew Schneider, Emma O’Halloran, OpenEndedGroup / SHOWStudio / SpY / SUPERFLEX / Dries Verhoeven / Cecilie Waagner Falkenstrøm / Saya Woolfalk / Liam Young

Plásmata: Bodies, Dreams, and Data
Mια έκθεση ψηφιακής τέχνης στο Πεδίον του Άρεως
23-05 —10-07-2022
Ελεύθερη είσοδος

spot_imgspot_img

Σχετικά Άρθρα

spot_img

Get in Touch

2,911ΥποστηρικτέςΚάντε Like
36ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Πρόσφατα Άρθρα

This function has been disabled for Press Carnet de Voyage.